Läs om mitt fiske

Hej alla fiskevänner!
Nuförtiden skriver jag väldigt sällan på den sidan utan jag hänvisar till rapalaproguide.se där jag skriver om mitt fiske

2012-01-30

Pimpelpremiär på Hjämaren

Så var det dags för årets första pimpeltur på Hjälmaren. Vi var lite osäkra på om isen hade frusit till ordentligt på stora Hjälmaren. Försiktigt tog vi oss utåt och testade om och om igen med isbillen för vara på den säkra sidan. Men det var inga som helst problem, hela vägen ut till stället vi planerat att ta oss till så hade isen hunnit bli 10-15 cm med ren kärnis. Fisket var dock inte på topp men vi fick ändå med oss några fina matabborrar hem till stekpannan. Idag så testade jag också för första gången Berkleys Nanofil lina till pimpelfisket. Tidigare har jag varit väldigt skeptisk mot att använda "superlinor" när man pimpelfiskar utan alltid använt nylon för att den smidig när det är kallt och sen tar den inte åt sig något vatten. Men Nanofil linan fungerade riktigt bra då den inte verkar ta åt sig nått vatten och är följsam även fast det var ca 5 minusgrader kallt. Testade med 0.10 och spetsade den med ca 30 cm 0.25 floucarbonlina. Jag var orolig för att linan skulle vara för tunn att "hanka och dra" med köldstela fingrar, men den verkar bli något sträv när det blir lite kallt så det fungerade bra.  

Här är ett filmklipp när småabborren nappar
Bookmark and Share

1 kommentar:

team aff sa...

Vilka fina bilder/filmer. De förgyller den fiskegalne, tack. /Andreas