Läs om mitt fiske

Hej alla fiskevänner!
Nuförtiden skriver jag väldigt sällan på den sidan utan jag hänvisar till rapalaproguide.se där jag skriver om mitt fiske

2008-09-16

Vätterntrollare läs det här !!

Har fått detta intressanta mail, ta er tid att läsa igenom detta.

Mitt namn är Malin Setzer och jag är doktorand på Högskolan i Skövde inom teoretisk biologi och min forskning är inriktad på rödingen i Vättern. Jag ska undersöka debatterade orsaker till minskningen av rödingens bestånd i Vättern. Dessa är bland annat signalkräftans predation på rödingrom, konkurrens från inplanterad lax och fiskets (både yrkesfisket och fritidsfisket) påverkan på rödingbeståndet. Detta görs med hjälp av näringsvävsmodellering kombinerad med fältstudier. För att min modell ska bli så tillförlitlig som möjligt behövs bra ingångsdata som i största möjliga mån är hämtade från fält. Det innefattar bland annat vad de olika arterna i min näringsväv äter och hur mycket. För att undersöka detta gör jag maganalyser på utvalda arter (gers, lake, siklöja, nors, hornsimpa, bergsimpa, röding, lax och öring).

En hel del fiskmagar har samlats in (från provfiske) men jag saknar en del från röding, öring och lax. Jag har en del hjälpsamma fiskare som hjälper mig med detta men jag behöver fler som hjälper till.
Om ni har lust och möjlighet att hjälpa mig med insamling av fiskmagar är jag ytterst tacksam. Det jag ber er om är att lägga undan magar från röding, lax och öring åt mig tillsammans med lite information, slå mig en signal så kommer jag och hämtar dem.

Praktisk information om ni väljer att hjälpa mig:
Skriv ner följande information på en lapp och lägg i en separat påse (så den inte kommer i kontakt med magen).
Datum
Art
Vikt
Längd
Fångstområde
Fångstdjup
Jag brukar själv använda mig av två påsar, en att lägga lappen i och en att lägga fiskeinnehållet i. Ni kan lägga hela fiskinnehållet i påsen så slipper ni lägga ner tid på att ta separera magsäcken från resten, det gör jag vid analys. Se bara till att skära/klippa bort strupen så nära munnen som möjligt (där kan det ligga en del föda). Frys ner innehållet så fort som möjligt. När ni känner att ni inte vill ha magarna längre i er frys så slår ni en signal och jag hämtar dem. Har ni några
frågor så hör av er.

Tack på förhand
Malin Setzer
Doktorand i teoretisk biologi
Institutionen för Vård och Natur
Högskolan i Skövde
Box 408, 541 28 Skövde
Tele: 0500-448631
Mobil: 0763-192621
email: malin.setzer@his.se
Bookmark and Share

Inga kommentarer: