Läs om mitt fiske

Hej alla fiskevänner!
Nuförtiden skriver jag väldigt sällan på den sidan utan jag hänvisar till rapalaproguide.se där jag skriver om mitt fiske

2011-11-21

Vill du veta vart andra får fisk?

Lite kul tips för den som är nyfiken.
Idag så är det ganska vanligt att man bloggar direkt från sjön med hjälp av sin mobiltelefon. Har man ett lyckat fiske så är man ofta snabb och vill dela med sig till andra och skapar ett inlägg med bild och text på sin blogg. Jag har även sett vissa som bloggar om saker som man helst aldrig vill dela med sig av, de hemliga kantarellställena.
De flesta som trollar idag har garanterat örnkoll på alla fiskebloggar. Ser man en blogg som har haft bra fiske så händer det ibland att man ringer runt till olika kompisar som i sin tur får ringa vidare till sina kompisar som känner någon i det teamet som har bloggat om sina stora laxar. En lång kontaktkedja och alla säger till varandra... jag har lovat att inte säga nått till nån men ok bara till dig. Hur många gånger har man inte själv studerat bilderna och försökt lista ut vart de är tagna, ibland känner man igen strandlinjen, man tittar på vågornas riktning och jämfört med väderprognosen kontra hur solen faller på bilden och på så sätt lyckats man ibland klura ut vart de har varit.
Jag tror att många av oss trollare känner igen sig och gör precis på samma sätt.
Resultatet har blivit att de flesta bilderna som tas idag tagna med bara horisonten som bakgrund och då blir det genast lite svårare. Men om man har lite kunskap om foto så finns ett sätt att i vissa fall få reda på vart bilden är tagen. Alla bilder innehåller Exif information där man kan få fram bl a kameramodel brännvidd, bländartal, slutartid, avstånd, ISO, bildupplösning, datum, klockslag och nu till det roliga om tar man bilder med sin mobiltelefon finns även GPS positionen med.
Idag har alla nyare smartphones oftast inbyggd GPS och med vissa foto appar  Geotaggas bilden automatiskt, dvs den lägger till en GPS position i bildens Exif data.

Jag ska visa ett exempel från min blogg Fiskerapport

Man högerklickar på bilden och får fram "View Link EXIF Data"
Jag har tagit hem en addon till min webbläsare Firefox, den heter Exif Viewer. När man högerklickar på bilden så får man fram "View link EXIF Data"
Sen är det bara att läsa ut all info:
kameramodel brännvidd, bländartal, slutartid, avstånd, ISO, bildupplösning, datum, klockslag, GPS osv.
Det finns många andra sätt att få fram informationen ur bilden bla olika onlineprogram som man kan använda
Just idet här fallet så har jag ändrat på GPS informationen från den här bilden så det går inte att få fram vart "Jaktia" Anders och Timo fiskade..

Läs ut all bilddata


Jag ska även tillägga att jag än så länge inte hittat så många fiskebloggar som har bilder som innehåller den den här informationen. Men det finns några riktigt duktiga bloggare skriver väldigt mycket och lägger upp bilder när de fiskar och på så sätt lämnat ut bästa positionerna. Bilden nedan visar ett exempel på en bloggare som fiskat bra. För att få reda på vart de har fiskat så klickade jag på bilden tog fram GPS positionen och plottade ut den i Eniros sjökortstjänst.  Tack för det Televerket!


Kan vara nått att tänka på innan man bloggar med bilder från sina hemliga kantarellställen.

Bookmark and Share

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar för upplysningen.